Op platforms zoals TikTok spelen influencers, maar zeker ook kinderen onderling, een grote rol bij het promoten van ongezonde en extreme snoepproducten. De voedselindustrie weet maar al te goed hoe je kinderen kunt beïnvloeden. Ze maken gebruik van kleurrijke verpakkingen, aantrekkelijke karakters en slimme marketingtechnieken om de aandacht van kinderen te trekken. In de snoepwinkels zien we daardoor steeds vaker geïmporteerd snoep dat wettelijk de Europese en Nederlandse veiligheids- en etiketteringsregels overtreedt. Importeurs en verkopers nemen een loopje met de gezondheid van hun (vaak jonge) klanten, wat ernstige consequenties kan hebben Wij volgen al een tijdje de populaire TikTok-trend ‘extreme candy’. Een trend waarin kinderen, jongeren en influencers filmpjes posten waarin ze (soms grote hoeveelheden) duur snoep uitproberen dat extreem zuur of heet is of rare vormen heeft. We zien steeds gekkere trends. Voedselproducenten brengen almaar nieuwe varianten op de markt. Zo blijven ze relevant voor kinderen en jongeren om dit uit te proberen en hierover te posten op social media. RTL Nieuws maakte hier een item over met ons. Bekijk het hier. |
Op deze manier worden jongeren blootgesteld aan ongezond en potentieel gevaarlijk snoep. Extreem zuur snoep zoals 'Warheads' en 'Sour Patch Kids' is erg populair en volop verkrijgbaar bij snoepwinkels zoals Jamin. Sommige van deze snoepjes bevatten door de EU verboden gevaarlijke stoffen, zoals titaniumdioxide/E171. In de Amerikaanse populaire cakejes Twinkies (gekocht bij een snoepwinkel in Amsterdam) zit nog altijd het uiterst risicovolle en bij ons verboden ingrediënt gebleekte bloem. Bovendien is het etiket met de verplichte voedselinformatie heel vaak alleen maar in het Engels of een andere vreemde taal, zoals Japans. Hierdoor hebben consumenten vaak geen idee wat ze consumeren. Het bij wet verplicht om in Nederland een etiket in het Nederlands op voedselproducten te plaatsen. Wij namen de proef op de som en kochten op 16 mei en 12 juni te midden van heel veel aanwezige scholieren in totaal 38 extreem snoepproducten bij drie snoepwinkels in Amsterdam en twee vestigingen van Jamin. De meeste snoep is bekend via TikTok. Dit heeft verontrustende resultaten opgeleverd. Maar liefst 32 van de gekochte producten voldoen niet aan de Europese en Nederlandse regelgeving. Ze overtreden de wet op het gebied van etikettering, vermelding van ingrediënten en allergenen, het verplicht vermelden van gezondheidswaarschuwingen, en er zitten nog doodleuk verboden ingrediënten en additieven in. Het is niet de eerste keer dat we dit probleem aan de kaak stellen. In 2017 hebben we al eens een uitgebreider onderzoek gedaan waaruit bleek dat er verboden gebleekt meel in o.a. Twinkies zat. Zes jaar (!) later zit dit nog steeds in het product. |
Natuurlijk hebben we direct actie ondernomen en inmiddels al 32
(!) meldingen gedaan bij de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit
(NVWA). Want dit kan zo niet langer! Het is al erg genoeg dat
voedselproducenten hun marketingpijlen richten op kinderen, maar als deze
ongezonde producten ook nog eens illegaal zijn en een direct gevaar kunnen
vormen, moet de NVWA zich toch echt achter de oren gaan krabben. |
|
Wij eisen nu een einde
aan de verkoop van het illegale snoep! Als jouw voedselwaakhond blijven wij ons onvermoeibaar inzetten voor het
waarborgen van transparantie en de bescherming van alle consumenten,
inclusief de jeugd. Het is hoog tijd dat de NVWA streng gaat
handhaven en dat voedselproducenten actief stappen ondernemen om kinderen
en jongeren in bescherming te nemen in plaats van alleen te denken aan
winst. Wordt vervolgd dus… |
Handhaving faalt wéér: stop gevaarlijke ingrediënten en illegale
verpakkingen!
|
Wordt dit bericht niet goed weergegeven? Klik dan hier |
Geen opmerkingen:
Een reactie posten