woensdag 3 mei 2023

Krijgen we supermarkten mee in de strijd? / Foodwatch

 

Koningsdag is achter de rug, maar het is nog steeds oranje-tijd! Als je een ritje door Nederland maakt dan zie je op veel plaatsen doodgespoten weilanden die oranje kleuren door het giftige glyfosaat. Terecht krijgt deze verwoestende praktijk veel kritiek. Zoveel kritiek, dat de ondernemersorganisatie voor boeren en tuinders, LTO, boeren geadviseerd heeft om dit jaar vlug hun percelen onder te ploegen, zodat de verraderlijke kleur niet meer zichtbaar is. De LTO wil ‘onnodige discussie’ voorkomen. Op Akkerwijzer, een website vol akkerbouwnieuws, is een poll gehouden onder agrariërs of zij van plan waren om dit te doen. Maar liefst de helft van de deelnemers gaf aan dat zij hun gifgebruik inderdaad gaan verbloemen, om de discussie te vermijden en hun imago te verbeteren. Maar wij zijn niet gek en blijven natuurlijk strijden tegen landbouwgif.

In deze nieuwsbrief praat ik je bij over het nieuws en onze inzet!




Gifresten: de mening van 27.000 consumenten

Weet je nog dat wij in december nieuws brachten over de hoge besmetting van rozijnen met cocktails aan pesticiden? Op één monster van de Jumbo zaten zelfs 39 soorten residuen!

Consumentenprogramma Radar heeft hun Testpanel ingeschakeld en ondervroeg ruim 27.000 deelnemers over hun zorgen en visie op de toekomst. Uit hun onderzoek blijkt dat 96% van de consumenten meer transparantie wil van supermarkten over de achtergebleven gifresten en 80% vindt zelfs dat landbouwgif voor fruit en rozijnen helemaal verboden moet worden.


ALDI onderneemt actie

Onze publicatie en het onderzoek van Radar hebben iets teweeg gebracht. De ALDI gaat strenger beleid voeren op gifcocktails op gedroogd fruit! Al jaren is het zo dat slechts een paar supermarkten een eigen maximum hanteren voor het aantal verschillende soorten residuen op verse producten. Alleen ALDI en LIDL staan maximaal 5 soorten toe. Geen enkele supermarkt past limieten toe op gedroogd fruit zoals rozijnen. Maar hier komt vanaf juli dus verandering in: de ALDI gaat hun eisen voor vers fruit ook toepassen op gedroogd fruit. Eindelijk zet een supermarkt deze stap. Wij vinden dit natuurlijk goed nieuws en hopen dat andere supermarkten ook hun verantwoordelijkheid nemen.




Krijgen we supermarkten mee in de strijd?

Er is veel meer inzet van de supermarkten nodig om onze landbouw te verlossen uit de wurggreep van pesticiden. De minister van Landbouw heeft ook aangegeven dat supermarkten een cruciale rol spelen in de omschakeling naar meer biologische landbouw in Nederland. Wij vinden dat zij hun inkoopmacht moeten gebruiken om het aanbod in de schappen te vergroten. Daarom hebben wij alle supermarkten gevraagd om inzage in hun strategie, inkoopbeleid en toekomstplannen voor meer pesticiden-vrije producten in de schappen. En daar laten we het uiteraard niet bij. We blijven er bovenop zitten om supermarkten mee te krijgen in onze strijd tegen landbouwgif.


Maatschappelijk Manifest

De politiek doet veel te lang over het opstellen van een nieuw landbouwbeleid. Onze gezondheid en de natuur kunnen niet langer wachten. Samen met onze bondgenoten Natuur en Milieu, de Parkinsonalliantie, FNV en nog veel meer NGO’s presenteren we ons Maatschappelijk Manifest Bestrijdingsmiddelen aan de overheid om snel werk te maken van natuurherstel en een gezonde, veilige (werk- & leef)omgeving. Wij dringen er bij politici en beleidsmakers op aan om deze 6 speerpunten als uitgangspunt te nemen voor nieuw beleid.




Lees- en kijktips

Meer lezen over het stinkende wereldje van landbouwgif? Ik zet een paar actuele tips voor je op een rijtje:



Met vriendelijke groet,

Anke Bakker
Campaigner





Twitter
Facebook
LinkedIn
Whatsapp





Krijgen we supermarkten mee in de strijd?


Wordt dit bericht niet goed weergegeven? Klik dan hier
Logo Foodwatch

Geen opmerkingen:

Een reactie posten