|
||||||||||||||||||||||||||
Wij voerden al eerder campagne tegen de sponsoring van het Roemeense voorzitterschap van de EU door Coca-Cola en de Europese ombudsman gaf ons gelijk. Helaas is er in de praktijk nog niets veranderd. Foodwatch eist nu samen met Corporate Europe Observatory en de Portugese maatschappelijke organisatie Climáximo dat dit stopt. We hebben daarbij jouw hulp hard nodig! We willen regeringen in Europa die de Raad van de EU voorzitten ervan weerhouden nog langer sponsordeals te sluiten met grote bedrijven. |
Coca-Cola, PepsiCo, maar ook BMW, Google en andere multinationals sponsoren al jaren het voorzitterschap van de Raad van de Europese Unie. Deze pijnlijke praktijk duurt voort tot op de dag van vandaag. De huidige EU-voorzitter van de Raad, de Portugese regering, heeft net een sponsordeal gesloten met Delta Café en de distributeur van PepsiCo in Portugal (sumol + compal). Evenals met The Navigator Company, een papierproductenbedrijf dat in verband wordt gebracht met monocultuurplantages en bosbranden in Portugal, en landroof in Mozambique. |
Aantasting geloofwaardigheid EU-beleidDit is onaanvaardbaar. Hoe kunnen onze regeringen overeenkomsten sluiten met bedrijven waarvan de producten rechtstreeks in strijd zijn met het Europese beleid? In Europese plannen – zoals de klimaatovereenkomst 'Green Deal', de op voedselketens gerichte 'Farm to Fork-strategie' en het gezondheidsplan van de EU om kanker te bestrijden – wordt openlijk erkend dat wat we consumeren directe gevolgen heeft voor onze gezondheid en het klimaat… En toch worden bedrijven die bijvoorbeeld suikerrijke frisdranken produceren, actief gepromoot door onze Europese beleidsmakers. |
Wat doet de Raad van de EU? De Raad van de Europese Unie is een instelling van de EU. De Raad oefent samen met het Europees Parlement de wetgevingstaak en de begrotingstaak uit en heeft daarnaast beleidsbepalende en coördinerende taken. De Raad bestaat uit een vertegenwoordiger van iedere EU-lidstaat op ministerieel niveau. Ieder halfjaar is een andere lidstaat voorzitter van de Raad. Nederland was voorzitter in de eerste helft van 2016 en liet zich toen sponsoren door Heineken, AkzoNobel, Neptunus en Ziggo. De eerstvolgende keer is in 2029. |
Ondanks uitspraak EU Ombudsman geen stap verderVorig jaar hebben we bij de Europese Ombudsman Emily O'Reilly succes geboekt door als foodwatch een officiële klacht in te dienen: O’Reilly is het ermee eens dat dit soort sponsordeals met bedrijven een reputatierisico voor de EU vormen en dat er richtlijnen moeten komen. |
Samen met al onze andere foodwatch-kantoren roepen wij de premier van het huidige EU-voorzitterschap, António Costa van Portugal, en alle ambassadeurs van de lidstaten bij de EU op om het juiste te doen en alle toekomstige sponsordeals te verbieden. Teken deze internationale petitie en stuur daarmee een duidelijke boodschap naar alle betrokken Europese politici, voordat er nog meer kwalijke deals worden getekend. Hoe meer ondertekenaars, hoe meer impact! Ik heb nog niet ondertekend, maar: |
Ik heb al getekend, maar ik deel de actie: |
Met vriendelijke groet, |
Nicole van Gemert,
Directeur
Stop de bedrijfssponsoring van EU-politici
|
Wordt dit bericht niet goed weergegeven? Klik dan hier |
Geen opmerkingen:
Een reactie posten