even (3 weken) in Nieuw Zeeland / 3 weeks (only!) in New Zealand / 3 semaines seulement (hélàs!) en Nouvelle Zélande!....
en dan / nu alles en nog wat / des choses et d'autres ensuite / allerlei dann bzw. jetzt / other things which now matter (to me!)
Neanderthalers maakten óók rotstekeningen. Ze bestippelden
rotswanden, kleurden witte druipstenen rood, schilderden abstracte
figuren en lieten afdrukken van hun handen achter in diepe grotten.
Het
inzicht dat ook Neanderthalers ‘kunst’ produceerden is revolutionair
en volgt uit nieuwe dateringen van Spaanse grottekeningen die al langer
bekend waren. Schilderingen uit drie verschillende grotten zijn minstens
64.800 jaar oud, concludeerden archeologen donderdagavond in Science. Ze zijn daarmee te oud om gemaakt te zijn door moderne mensen (Homo sapiens), die pas vanaf 45.000 jaar geleden Europa binnentrokken. De enige makers kunnen Neanderthalers zijn geweest.
Neanderthalers
zijn lange tijd als inferieure lomperiken afgeschilderd. Maar de
rotsschilderingen tonen de vroege menssoort van een andere kant: van
mensen die met fakkels en vloeibare pigmenten afdaalden in donkere
grotten om daar muren te beschilderen.
Archeologen zien het
produceren van kunst als belangrijke stap in de menselijke
ontwikkeling. Ze interpreteren rotstekeningen als uiting van symbolisch
denken en als aanwijzing dat de makers beschikten over verbeelding en
taal.
Experts zijn enthousiast over de nieuwe dateringen en de
implicaties ervan. „Een grote doorbraak”, zegt Wil Roebroeks, hoogleraar
archeologie aan de Universiteit Leiden. „Deze dateringen zijn solide.
Neanderthalers maakten rotstekeningen, dat is nu een feit. Wen er maar
aan.”
„Er kan nu geen enkele twijfel meer zijn dat Neanderthalers
in staat waren tot artistieke expressie”, zegt Chris Stringer van het
Natural History Museum in Londen.
Tijdgenoten
Neanderthalers waren tijdgenoten van vroege moderne mensen (Homo sapiens). Terwijl Homo sapiens
in Afrika leefde, leefden Neanderthalers in Europa en Centraal-Azië.
Het waren potige jagers van groot wild. Ze stierven 40.000 jaar geleden
uit, rond de tijd dat moderne mensen zich over Europa en Azië
verspreidden.
Neanderthalers schilderden deze ‘laddervorm met stippen en symbool’. De dieren zijn mogelijk later toegevoegd.
De afgelopen jaren hebben archeologen een steeds rijker
beeld gekregen van de cognitieve vaardigheden van Neanderthalers. Zo is
duidelijk dat Neanderthalers complexe materialen als berkenpek en rode
oker gebruikten. In Italië zijn vogelklauwen gevonden die Neanderthalers
als hangers lijken te hebben gedragen. En ze maakten geavanceerde
werktuigen van bot, bijvoorbeeld om leer te looien.
Met
elke nieuwe vondst werd het beeld van de bruut de afgelopen decennia
een beetje bijgesteld. Maar het absolute sluitstuk ontbrak: rotskunst
zoals moderne mensen die overal ter wereld hebben achtergelaten.
Er waren wel twijfelgevallen. Een rode stip uit de Spaanse grot El Castillo bleek in 2012 minimaal 40.800 jaar oud. Dus precies uit de overgangstijd tussen neanderthalensis en sapiens.
Neanderthalers bouwden 175.000 jaar geleden ook een vreemde steencirkel van stalagmieten in de Franse grot Bruniquel. Maar het bouwwerk was een zonderling geval, en bovendien geen kunst.
En dan was er nog een gravure
uit Gibraltar, een soort hashtag die in de rotsen was gekrast. In 2014
bleek gravure 39.000 jaar oud. Zo ver zuidelijk leefden toen nog geen
moderne mensen. Maar toch, ze stonden op de drempel.
Nu is er
geen misverstand meer mogelijk. De onderzochte rotstekeningen in
grotten in het noorden, westen en zuiden van Spanje zijn állemaal ouder
dan 64.800 jaar.
De tekeningen zijn gedateerd aan de hand van het
uranium- en thoriumgehalte in kalklagen direct boven de schilderingen.
Uranium is oplosbaar in water, het vervalproduct thorium niet. De
verhouding tussen uranium en thorium verraadt wanneer rotstekeningen
bedekt raakten met druipsteen. Het gaat in alle gevallen dus om een
minimale ouderdom.
De gedateerde rotstekeningen zijn na verloop
van tijd bedekt met druipsteen. Natuurkundige Dirk Hoffmann ontwikkelde
een methode waarbij een paar rotsschilfers al genoeg zijn voor een
betrouwbare datering. Foto J. Zilhão
Deze techniek wordt al decennia gebruikt, maar tot nu toe
waren er altijd grote hoeveelheden kalk nodig voor een datering. Eerste
auteur Dirk Hoffmann ontwikkelde een techniek waarbij een paar
rotsschilfers al genoeg zijn.
Verschillende stijlen
De
rotstekeningen in de drie grotten zijn gemaakt in verschillende stijlen
en met verschillende technieken. In Maltravieso bestaat het werk van
Neanderthalers uit ‘handstencils’, gemaakt door rood pigment over een
vlak te spugen. In de Andalusische grot Ardales hebben Neanderthalers
stalactieten en stalagmieten beschilderd. Maar het meest opvallende is
het ladderfiguur uit de grot La Pasiega, met stippen en een abstract
figuur. „Dit ziet er anders uit dan elke andere Steentijdkunst die we
kennen”, zegt archeoloog Higham. De omtrekken van dieren zijn mogelijk
later gemaakt, misschien door moderne mensen.
Nu duidelijk is dat
ze door Neanderthalers zijn gemaakt, wordt er opnieuw naar de
afbeeldingen gekeken. Wat stellen ze voor? Co-auteur en archeoloog Paul
Pettitt ziet ze als ‘lichaamskunst’. „Neanderthalers gebruikten hun
vingers en geen kwasten. De kunst is een extensie van het lijf.”
Neanderthalers kozen opvallende plekken voor hun tekeningen, zoals
nissen en ‘druipgordijnen’.
Jean-Jacques Hublin wil het
enthousiasme over de cognitieve vaardigheden van Neanderthalers
temperen. Hublin is Neanderthalerkenner en hoofd van de afdeling
Menselijke Evolutie van het Max Planck Instituut in Leipzig.
„Neanderthalers waren onmiskenbaar complexe wezens, maar om deze lijnen
en vierkanten nu gelijk te stellen aan de geschilderde neushoorns uit
Chauvet is vergezocht”, zegt Hublin aan de telefoon. „Er zijn geen
figuratieve afbeeldingen van Neanderthalers bekend. Moderne mensen
konden niet alleen een werkelijkheid reproduceren, maar ook wezens uit
hun verbeelding.”
Pettitt is het daar niet mee eens. „De
nulhypothese moet vanaf nu zijn dat Neanderthalers onze gelijke waren.
Hun hersenen waren even groot, ze waren genetisch onze zustersoort en ze
leefden in dezelfde tijd.”
Christ Stringer draait de redenering
zelfs om: „Op basis van het huidige bewijs zou je zelfs kunnen
beargumenteren dat Neanderthalers rotskunst aan moderne mensen hebben
geleerd. Misschien was West-Azië wel de plek waar ideeën en tradities
werden uitgewisseld.”
Geen opmerkingen:
Een reactie posten